Inför Eurovision Song Contest i Malmö förra året initierade Målaremästarnas Riksförening och Målaremästarna i Skåne projektet ColourVision. Syftet var att sysselsätta arbetslösa målare och visa upp nyskapande måleri.
Under vintern minskar sysselsättningen inom måleri med arbetslöshet bland lärlingar och nyanställda som följd. Branschorganisationen Målaremästarna ville göra något för att hjälpa de som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden och initierade ColourVision.
– Vi ville stödja de som har svårt att komma in i arbetslivet och samtidigt göra något spännande inför Eurovision Song Contest, säger Erling Zandfeld, projektledare på Målaremästarna.
Gav arbetstillfällen för unga målare
Fyra konstnärer, som kontaktats via Arbetsförmedlingen, fick i uppgift att skapa konstverk som målades upp på stora dukar av målare. Konstverken fick pryda fem olika byggnader runt om i Malmö för att sätta färg på staden och sprida konst i det offentliga rummet. Tre av Malmös största målerifirmor var med i projektet. Och för många unga målare blev ColourVision en väg in i arbetslivet.
– Jag har länge försökt få en chans att visa vad jag kan som målare och med ColourVision fick jag det, säger Saqlain Karamat.
Projektidén spreds
ColourVision uppmärksammades över hela landet och i Kristianstad har man nu adopterat projektidén och kommer att använda konceptet inför deras 400-årsjubileum den 22 maj 2014.
– Vi var i Malmö under Eurovision Song Contest och såg konstverken som satte färg på staden. Det är ett fantastiskt projekt och vi kände att vi ville göra samma sak i Kristianstad för att marknadsföra vårt jubileum och skapa arbetstillfällen för konstnärer och målare, säger Henrik Fröberg, projektledare på Kristianstads kommun.